Informasjon til leietagere
Brann rutine
-
Varsling – 110 Brannvesen
-
Rømning – Sikre at alle er kommet seg trygt ut av bygningen
-
Slokking – Start slukningsarbeidet i påvente at brannvesenet hvis det kan gjøres uten risiko for egen sikkerhet.
-
Varsle huseier ved første anledning.
Det finnes slukningsutstyr i alle etasjer. Viktig å gjøre seg kjent med disse ved innflytning.
Feilsøking internett – Telenor
-
Sjekk at modemet er på. Hvis lampene på modemet ikke lyser, sjekk at strømkabelen er riktig tilkoblet. Slå på modemet, vent 2 minutter til det har startet opp igjen, og sjekk om du er på nett.
-
Prøv å restart modemet. Ta ut strømkabelen av modemet, vent ett minutt og koble så til strømmen igjen.
-
Sjekk ledninger. Sjekk at alle ledninger er festet som de skal mellom vegguttaket og modemet. Sjekk at ledningen mellom pc-en og modemet sitter godt. Hvis du er i tvil hvordan dette gjøres se brukermanual.
-
Gjenopprett fabrikkinnstillinger. Hvis du fortsatt ikke er på nett, prøv å gjenopprett fabrikkinnstillingene på ditt modem. Hvordan finner du evt her: http://www.telenor.no/privat/kundeservice/bredbandshjelp/
-
Opplever du problemer med din trådløse internettforbindelse?
-
Sjekk at modemet er påslått. Hvis lampene på modemet ikke lyser, sjekk at strømkabelen er riktig tilkoblet. Slå modemet av og på. Vent to minutter til det har startet opp igjen, sjekk om du er på nett.
-
Se om WLAN/trådløs-lampen på modemet lyser. Lampen skal lyse grønt eller oransje. Lyser den ikke, trykk på WLAN/trådløs-knappen til den begynner å lyse. Har du ikke en WLAN/trådløs-knapp hopp videre til neste punkt.
-
Mange bærbare pc-er har en egen knapp/bryter for å skru av og på trådløs funksjon. Sjekk at denne er skrudd på.Hvor knappen/bryteren sitter varierer fra modell til modell, se i brukermanualen hvis du er usikker på hvor den er.
-
Prøv med kabel mellom modemet og pc-en. Finn nettverkskabelen som fulgte med modemet (den har plastikk-plugger i hver ende) Koble fra LAN-uttaket på PC-en til et av de gule uttakene på baksiden av modemet. Opplever du fortsatt problemer? Kontakt Telenoreksperten på nummer 820 90 100 (26,- per min) .
-
Du kan også melde feil via Feilmeldingen Online, eller ringe kundeservice på nummer 05000.
Feilsøking internett – Canal Digital
Hvis du ikke oppnår kontakt med internett, forsøk følgende:
- Slå av og på alt ustyr (modem, trådløs ruter og pc). Vent 10 sekunder før du slår på strømmen.
- Kontrollere hvordan dette blinker opp mot feilindikasjonene som er vist i installasjonsveiledningen for ditt modem.
- Sjekk så at kabler til veggkontakt og modem er koblet riktig. Koble datamaskinen direkte til modemet med nettverkskabel.
-
Forsøk kulepennresett. Stikk en kulepenn inn i resetknappen på baksiden av modemet i 20 sekunder. Merk at det kan ta inntil 15 minutter før modemet er på nett igjen.
-
Dersom det fortsatt er problemer må du kontakte Kundeservice på tlf 06090 eller chat for feilsøking.
Har datamaskinen oppdatert programvare for beskyttelse mot virus og spionprogrammer? Dette kan også ofte forårsake problemer med nett-tilgangen. Test gjerne med en annen datamaskin.
Feilsøking TV – RiksTv
Hvis du tror mottakeren din trenger service, bør du først gå igjennom denne delen av bruksanvisningen, da feilen kan være enkel å fikse uten at mottakeren sendes på service.
Det aller første du bør gjøre hvis du opplever problemer med mottakeren, er å kontrollere at alle kabler og tilkoblinger sitter som de skal, dette er nemlig den mest vanlige feilen når man opplever problemer. Hvis du er usikker på om kablene sitter som de skal, kan du koble dem ut, for deretter å sette de tilbake.
Hvis ingen av løsningene i denne manualen løser problemet du har, kan du kontakte kundeservice. Telefon 09595
Feilsøking TV – Canal Digital
Sort skjerm – steg 1 av 2
Skjermen er sort eller viser bare «snø»
Sliter du med å få bilde eller viser skjermen din bare «snø» kan det være nok å prøve følgende:
Sjekk at programkortet sitter riktig vei og kontroller at alle kablene mellom TV-en og dekoderen er korrekt koblet. De skal sitte godt i.
Sjekk kablene fra veggen til dekoderen. En kabel er ikke en kabel og det er viktig å bruke de som fulgte med dekoderen.
Kontroller at TV-en er innstilt på riktig kilde. Sjekk brukermanualen til din TV om du er usikker på hvordan. Hvis du fortsatt ikke får bilde så skru dekoderen av og på ved å trekke ut ledningen og holde den avslått i ti sekunder.
Sjekk om problemet ligger hos innholdsleverandøren ved å skifte kanal. Du kan resette signalet ved å stille dekoderen på NRK1 og vente på oppdatering av signalet. Dette kan ta opp til en time.
Sort skjerm – steg 2 av 2
Fortsatt sort skjerm?Om du opplever svart skjerm på alle dekoderens kanaler og det ikke hjelper å resette signalet kan du prøve følgende:
Se om du får opp dekoderens meny på skjermen. Denne skal komme opp selv om signaler er borte. Får du ikke opp menyen så ta en dobbeltsjekk på om du bruker riktig inngang på TV-en.
Hvis du fortsatt ikke får opp menyen så sjekk aparatkabelen mellom veggkontakt og dekoder ikke har noen synlige skader, at den er direktekoblet til dekoderen og ikke går via annet utstyr som for eksempel DVD opptaker og spillkonsoll. Sett eventuelt kabelen direkte i TV-en.
For mer info og støtte: https://kabel.canaldigital.no/Kundeservice/Hjelp-og-stotte/TV/
Eller ring support: 06090